Najważniejszym źródłem do badania tytułowego zagadnienia
jest bez wątpienia I Księga Machabejska.
Obejmuje ona czasy od podboju Judei przez Aleksandra Wielkiego w 333 p.n.e., do
śmierci Szymona, ostatniego żyjącego brata Judy. To dzieło, nieznanego nam z
imienia autora, jest narracją, w której ten interpretował opisywane przez siebie wydarzenia. W utworze
nie brakuje propagandy prohasmonejskiej, wskazywania zbawczej roli Machabeuszy
w ocaleniu żydów i ich religii przed Seleukidami.[1]
Podejrzewa się autora nawet o fałszowanie niektórych wydarzeń, w celu lepszego
uwydatnienia zasług przywódców powstania.[2]
Przypuszczalnie powstała po śmierci Jana
Hirkana, w czasach rządów Aleksandra Janneusza i miała służyć do walki z
opozycją króla.[3] Księga
zawiera szesnaście rozdziałów.
Srebrna tetradrachma z wizerunkiem świątyni jerozolimskiej, 133 n.e - okres powstania Bar-Kochby |
II Księga
Machabejska wbrew tytułowi nie jest jej
kontynuacją lecz streszczeniem dzieła Jazona z Cyreny. Składało ono się z
pięciu tomów, opisujących dzieje Izraela w latach 180-161 p.n.e. Prawdopodobnie
powstało w czasach arcykapłana Jana Hirkana. Pełno w niej patosu, heroicznych
czynów, boskich interwencji i religijnych rytuałów.[4]
W porównaniu do I Księgi dokładniej
opisuje wydarzenia przed powstaniem, ukazując lepiej konflikt wewnętrzny
toczony przez rodziny kapłańskie. Dzięki wielce wymownemu wstępowi znamy
motywację jaką kierował się autor podczas streszczaniu dzieła Jazona. Skrócono
je do zaledwie jednej księgi poprzez pominięcie wielu informacji, które sprawiały
trudność czytelnikowi. Dzięki temu zabiegowi stworzono „przyjemne opowiadanie”.[5]
O wydarzeniach związanych z powstaniem
oraz o jego przebiegu mówią księgi od trzynastej do szesnastej. Historia kończy
się wraz ze śmiercią Nikanora, syryjskiego generała walczącego z Judą pod Adasą.
Nie można pominąć również Bellum Iudaicom oraz Antiquitates
Judaica. Ich autorem był Józef Flawiusz. Urodził się w 37 roku n.e, w
Judei, jako syn Matatiasa, wpływowego kapłana. Dzięki temu zdobył najlepsze
dostępne w Judei wykształcenie. W 64 roku n.e. był członkiem poselstwa, które
wysłano do Rzymu w celu wynegocjowania uwolnienia więzionych kapłanów
żydowskich. Powrócił do kraju po wybuchu
wielkiego powstania żydowskie przeciwko Rzymianom. Józef pełnił w nim rolę
jednego z generałów, dowodząc obroną Galilei i twierdzy Jotapaty. Udało mu się
przeżyć jej upadek i trafił do niewoli jako jeniec Wespazjana. Ten go wyzwolił,
dzięki czemu Józef otrzymał nazwisko Flawiusz, obywatelstwo rzymskie, dom i
pensję.[6]
Bellum
Iudaicum (Wojna Żydowska),
najbardziej znane dzieło Flawiusza powstałe w latach 75-79 n.e., opisuje w
siedmiu księgach historię rebelii. Utwór pierwotnie napisano w języku
aramejskim lecz został później przetłumaczony na język grecki. Celem autora
było przedstawienie prawdziwego przebiegu wojny oraz sławienie potęgi Rzymu i Wespazjana.
Przez to ostatnie utwór stał się tendencyjny, wyolbrzymiając zalety cesarza,
jego syna i siłę Rzymu. Sam Józef również prawdopodobnie przesadzał w opisach
swoich umiejętności militarnych.[7]
Bellum Iudaicum rozpoczyna się w
momencie walk Antiocha IV z Ptolemeuszem VI, walce Judy Machabeusza poświęcono
pierwszy jej rozdział. Niestety Flawiusz
nie opisał źródeł z jakich korzystał przy jego tworzeniu.[8]
Dla dziejów powstania Machabeuszy ważniejsze są Antiquitates Judaicae (Dawne
dzieje Izraela). Powstałe za namową Epafrodyta składa się z dwudziestu
ksiąg i obejmuje całe dzieje narodu żydowskiego, aż do powstania z 66 roku n.e.
Część druga zawiera księgi XII i XIII, a w nich historię rebelii Machabeuszy.
Tworząc je Józef korzystał z niezachowanego do dziś w całości dzieła Mikołaja z
Damaszku, historyka związanego z dworem króla Heroda Wielkiego.[9]
Prawdopodobnie Józef bazował także na Polibiuszu, Posejdoniuszu z Rodos,
Strabonie i innych. Mimo to Antiquitates
Judaicae nie wnosi wiele nowego w kwestii machabejskiej, powtarzając wiele
informacji za I Księgą Machabejską,
nie usiłując dokonać ich krytyki.
Do badań nad wojskowością Antiocha
IV bardzo przydatne są także Historiai (Dzieje) Polibiusza. Ten wpływowy grecki
polityk podczas III wojny macedońskiej pełnił funkcję hipparchy w armii Związku
Achajskiego. Po rzymskim zwycięstwie pod Pydną znalazł się jako zakładnik w
Rzymie, gdzie wychowywał synów Emiliusza Paulusa i zaprzyjaźnił się z
Publiuszem Scypionem Afrykańskim Młodszym. Pośredniczył również w
pertraktacjach pokojowych Rzymu z Grekami, po ich przegranej w 146 p.n.e. Dzieje przedstawiają wydarzenia od I
wojny punickiej do zdobycia Kartaginy i Koryntu. W badaniu współczesnych mu
wydarzeń polegał przede wszystkim na własnej pamięci i relacjach świadków.
Natomiast gdy pisze o wcześniejszej historii opierał się na pracach swych
poprzedników, których często krytykował, a także sięgał do oryginalnych
dokumentów. Nie zawsze potrafił zachować obiektywizm, zwłaszcza wobec królestwa
Macedonii. Niestety większość ksiąg, w tym te o rządach Antiocha IV, zachowały się jedynie w
formie niepełnych wyciągów.[10]
Dzieje królestwa w okresie powstania można częściowo zrekonstruować przy pomocy
dzieł innych historyków. Appian z Aleksandrii, autor Romaika ( Historia Rzymska),
poświęcił księgę XI sprawom Syrii.[11]
Historiae Philippicae Pompejusza
Trogusa znamy dzięki streszczeniu Justyna, który skoncentrował się głównie na
anegdotach i dramatycznych wydarzeniach tworzących historię. Księgi VII-XL
zajmowały się dziejami państw hellenistycznych, w tym królestwa Seleukidów.[12]
[1] Pilarczyk, Literatura żydowska od epoki biblijnej do
haskali. Wprowadzenie religioznawcze, literackie
i historyczne, Kraków 2006, s. 146.
[2] Dąbrowa,
The Hasmoneans and their State. A Study
in History, Ideology, and the Institutions, Kraków 2010,s. 14.
[3] Pilarczyk, loc. cit.
[4] Idem, s. 146-147.
[5] 2 Mch. 2, 23-26.
[6] Świderkówna (red), Słownik pisarzy antycznych, Warszawa
1990; Stabryła, Historia Literatury
starożytnej Grecji i Rzymu, Wrocław 2002, s. 183; Ciecieląg,
Żydzi w okresie drugiej świątyni, Kraków 2011, s. 242-243.
[7] Stabryła, loc. cit.
[8] Dąbrowa, loc. cit.
[9] Stabryła, op. cit., s. 149, 184-185.
[10] Świderkówna, op. cit., str. 380-381; Stabryła, op. cit., s. 142-146.
[11] Ibidem, s. 78-79.
[12] Ibidem, s. 264, 381-382.
No to chyba koniec cyklu? Nie będzie nic o okrętach?
OdpowiedzUsuńJeszcze bibliografia. Powstańcy żydowscy nie mieli floty więc też nie było bitew morskich. :P
Usuń