W skład ówczesnej seleukidzkiej kawalerii
ciężkiej zaprezentowanej w Dafne wchodziły formacje gwardyjskie oraz
katafrakci. Wszystkie formacje konnej gwardii liczyły po 1000 jeźdźców, a
różniły się między sobą nie tylko nazwą, ale częściowo również wyposażeniem,
rolą na polu bitwy, pochodzeniem etnicznym rekrutów. Dla przykładu Agema,
rekrutowała się głównie z Medów;
podczas bitwy pod Magnezją stała w szyku przy katafraktach, stąd
podejrzenia o podobnym wyposażeniu[1],
natomiast ile basilike ton hetairon
wywodząca się od hetajrów Aleksandra
Wielkiego zasilani byli Macedończykami i Grekami będącymi potomkami kolonistów
z Lidii, Frygii oraz Syrii. Byli opancerzeni, choć nie posiadali takiego samego
uzbrojenia, co jazda katafraktów. Mieli lepszą ochronę niż zwykli xystophoroi
służący choćby w armii lagidzkiej, dzięki czemu mogli katafraktów wspierać ze
skrzydeł[2].
Królowie zwykli osobiście prowadzić kawalerię w bój nacierając z nią z reguły z
prawego skrzydła. Stawali na czele całości, bądź części gwardii, lecz nie
faworyzowali pod tym względem żadnego oddziału.[3]
Zagadkowym oddziałem kawalerii są epilektoi (doborowi). Jednostka o takiej
nazwie nie została wymieniona w źródłach opisujących wcześniejsze kampanie
wojenne Seleukidów. Po raz pierwszy pojawiają się w opisie parady w Dafne.
Przypuszczalnie byli również częścią ciężkiej jazdy. Bar Kochva w swojej pracy
sugeruje jednak, że nie było takiej formacji. Określenie „doborowi” miało służyć
podkreśleniu siły agemy.[4]
Oddział „przyjaciół” również pojawia się po raz pierwszy w Dafne. Nie
identyfikuje się go jednak z oddziałem militarnym. Byli to królewscy dworzaninie
zwani „przyjaciółmi”, zebrani razem na potrzeby ceremonii.[5]
W Dafne pojawił się również regiment jazdy
nisejskiej, nazywany tak od swych wierzchowców. Oddział identyfikuje się z
„konnicą z Azji”, jaka była częścią armii Tymoteusza. Sposób w jaki walczyli w
tych czasach nie jest znany, możliwe iż byli wyposażeni jak katafrakci, z tą
różnicą, iż dosiadali cięższych koni.[6]
Katafrakci
Katafrakci, najcięższa jazda syryjska, to
formacja która zrodziła się na stepach Azji. Pojawiła się w armii seleukidzkiej jako efekt wydarzeń związanych
z wyprawą Antiocha III na wschód. W jej trakcie król nie tylko walczył z
partyjską kawalerią pancerną, ale też stoczył krwawą bitwę nad rzeką Arios, gdy
naprzeciwko jego sił stanęła armia konna baktryjskiego króla Eytudemosa składająca
się z konnicy azjatyckiej szarżującej kilkukrotnie na mniejsze siły Seleukidy.
Te doświadczenia skłoniły władców Syrii do wprowadzenia podobnych oddziałów.[7]
Bitwa nad rzeką Arios |
Dzięki Liwiuszowi oraz Polibiuszowi wiemy, iż
syryjscy kataphraktoi wyróżniali się ciężkim
opancerzeniem pokrywającym zarówno jeźdźca jak i konia.[8]
Natomiast dzięki znaleziskom archeologicznym oraz analogiom jesteśmy w stanie
odtworzyć wygląd kawalerzysty. Był on uzbrojony w miecz (kopis) oraz długą
włócznię (kontos), która wyewoluowała z sarisy. Nosił metalowy kirys z pterygiem, hełm z maską osłaniający
twarz, maniki na ramionach oraz
chroniące nogi nagolenice. Natomiast koń posiadał naczółek, napierśnik metalowy
wykonany z lamelki wzorem jazdy achmenidzkiej oraz scytyjskiej[9].
W rekonstrukcjach przyjmuje się nawet długie łuskowe ladry i maniki podobne do tych używanych przez
jazdę partyjską pod Carrhae,[10]
choć brak na to wystarczających dowodów[11]. Prawdopodobnie do katafraktów rekrutowano jeźdźców
spośród wszystkich mieszkańców imperium, bowiem brak danych na temat etnicznego
charakteru formacji[12].
Katafrakta, efekt kolejnej próby zrekonstruowania jego wyglądu. |
Przyjmuje się, że katafrakci po raz pierwszy
walczyli pod Panion w 200 p.n.e, gdzie dowodził nimi Antioch IV, przyczyniając
się w sporym stopniu do zwycięstwa. Swą szarżą rozbili oddział doborowej
etolskiej konnicy, a następnie zaatakowali falangę od tyłu.[13]
Z pewnością wzięli udział w wielkiej bitwie pod Magnezją w liczbie sześciu
tysięcy,[14] gdzie
osiągnęli jednak jedynie połowiczny sukces. Przeznaczeni do miażdżących,
przełamujących czołowych szarż w zwartym
szyku na przeciwnika radzili sobie w tej kwestii doskonale. Jednakże ich
ciężkie opancerzenie powodowało ograniczenie ich zwrotności.[15]
Formacją katafraktów było trudno manewrować, istniały problemy ze zmianą
kierunku jej ataku. Prawe skrzydło jazdy pancernej wspierane przez gwardię swoją szarżą zepchnęło rzymską ciężką
piechotę i konnicę. Jednakże lewe zostało zmieszane przez własne spanikowane
rydwany, co doprowadziło do jego rozbicia.[16]
Katafrakta i upadający hetairon |
Tysiąc pięciuset katafraktów wzięło udział w
paradzie w Dafne,[17]
co w porównaniu do Magnezji, w której kawaleria pancerna stanowiła lwią część
ciężkiej jazdy jest wyraźnym spadkiem ich liczby. Jednakże w tej paradzie nie
musiały wziąć udział wszystkie jednostki z królestwa[18].
Przyczyną niezbyt widocznej obecności jazdy pancernej
w powstaniu jest to, że stworzono ją
przede wszystkim z myślą o walce kawaleryjskiej na stepach z ciężką kawalerią i
konnymi łucznikami.[19]
Zatem można się domyślać, że lepiej było ich wykorzystać przeciwko zagrożeniu
paryjskiemu i medyjskiemu. Górzysta Judea nie była najlepsza dla pancernej
kawalerii w konfrontacji z lekkozbrojnym i zwinnym przeciwnikiem, który
wykorzystywał znajomość terenu aby atakować z zasadzki. Konie bojowe zdolne
unieść taki ciężar były drogie, wymagały specjalnej paszy, męczyły się w
wysokich temperaturach. Ciężko opancerzeni jeźdźcy nie posiadali należytej
zwinności ani szybkości pozwalającej ścigać i wycinać uciekającego przeciwnika,
musieli być również chronieni z flanek przez inne formacje.[20]
Niewiele wiadomo o strukturach organizacyjnych
kawalerii seleukidzkiej. Najmniejszą jej jednostką, znaną dzięki Polibiuszowi z
opisu wyprawy Antiocha III na Partów i Baktrów, była oulamoi,[21]
licząca sześćdziesięciu czterech żołnierzy. Osiem takich oddziałów tworzyło
hipparchię. Sądząc po wielkości oddziałów
kawalerii gwardii, prawdopodobnie
wyżej niej również istniała jakaś struktura wyższego szczebla.[22]
Kawaleria, enigmatycznie określana jako
„doborowa”, jest wymieniona w Księgach Machabejskich dwa razy. Za pierwszym
razem, pod Emmaus, walczyła w składzie korpusu Gorgiasz próbującego zaskoczyć
Judę w obozie.[23] Liczba tysiąc
zgadza się z wielkością każdej jednostki konnej gwardii, jednak pozostają
wątpliwości czy Gorgiasz nią dysponował, ponieważ w tym czasie trwała ważna i
długo organizowana wyprawa Antiocha IV na wschód. Na którą król zabrał część
armii. Można przyjąć, że towarzyszył mu
przynajmniej jeden, jeżeli nie dwa, oddziały gwardii.[24]
„Doborową kawalerią” Gorgiasza mogli być również Trakowie, lżejsi i lepiej
dostosowani do przekraczania gór.[25]
Tak jak w przypadku piechoty Lizjasza ten termin może oznaczać, że oddział
Gorgiasza był wojskiem o lepszym wyszkoleniu i morale niż lokalne,
greko-syryjskie siły z miast Palestyny.
W trakcie wojny z Judą Machabeuszem oddziały
gwardii pojawiają się przynajmniej raz,
jako część armii królewskiej pod wodzą Lizjasza pod Beth-Zacharia. Oddziały
„doborowej jazdy” zostają przydzielone do tysięcznych jednostek piechoty, a
następnie tak sformowanym „dywizjom” dodano słonia w celu ich wzmocnienia. Na
flankach kilku takich zgrupowań stanęła zapewne omówiona wcześniej lekka
konnica zdolna operować w trudnym terenie przeciwko harcownikom z armii
machabejskiej. Z powodu niewielkiej liczebności gwardii należy wziąć pod uwagę
również oddziały katafraktów[26],
lepiej przystosowane do wytrzymywania ostrzału. Ustawienie ich w zwartej
formacji pozwalało zniwelować ich wady, jaką była mała mobilność i zwrotność. Hipparcha miała zapewnioną osłonę swych
skrzydeł. Szyk spod Beth-Zacharia przypominał ten zastosowany spod Magnezją, w
którym połowę katafraktów oraz agemę ustawiono pomiędzy oddziałami falangi i
wzmocniono małym oddziałem jazdy celtyckiej, która była zwrotniejsza dzięki
swemu lżejszemu uzbrojeniu.[27]
Kolejnym starciem, w którym wyróżniła się
kawaleria była bitwa pod Elasą w której zginął Juda Machabeusz.
Do bitwy Bakchides uszykował swoje siły w
klasycznym dla armii hellenistycznych porządku. Ciężką, liczącą dziesięć
tysięcy ludzi falangę piechoty ustawił w
centrum, formując z niej w dwa oddziały, choć to określenie może się tyczyć
jedynie do organizacji sarissophoroi
złożonej z dwóch strategiai[28].
Przed nią stanęło dziesięć tysięcy lekkozbrojnych harcowników w postaci
łuczników oraz procarzy mających zapewnić falandze osłonę przed ostrzałem ze
strony oddziałów żydowskich. Syryjską kawalerię podzielono na dwie części,
które zajęły pozycję na flankach. Po prawej, silniejszej stronie szyku znalazł
się sam Bakchides. Piechota machabejska, utrzymała swe pozycję,[29]
związała walką przeciwnika. Natomiast Machabeusz natarł prawdopodobnie na czele
własnej kawalerii na generała przeciwnika, chcąc go zabić, jak to miało miejsce
w przypadku Nikanora.[30]
Pierwsza faza bitwy pod Elasą |
Kawaleria z prawego skrzydła Bakchidesa była
jednostką konnej gwardii, którą przydzielił seleukidzkiemu wodzowi na czas
wyprawy król Demetriusz I,[31]
gdy już użył jej do walki z buntownikiem Timarchosem na wschodzie.[32]
Dwutysięczną kawalerię podzielono pomiędzy skrzydła, prawdopodobnie po tysiąc,
co odpowiadałoby wielkości agemie, bądź ile
basilike ton hetairon. Oddział po
prawej był na tyle wyraźnie silniejszy, że jego widok sprowokował do ataku Judę[33].
Druga faza bitwy pod Elasą |
Wbrew opisowi w I Księdze Machabejskiej oraz temu, co twierdzi Józef w Antiquitates Iudaicae, ucieczki jazdy
syryjskiej nie należy postrzegać jako dowód jej słabości wobec kawalerii żydowskiej.
Bakchides zastosował podstęp. Zamiast szarży na czele prawego skrzydła, typowej
dla armii hellenistycznej, generał wykonał manewr pozorowanej ucieczki.
Nieświadomy zastawionej pułapki Juda podjął długi pościg za swym wrogiem, przez
co oddalił się od własnej piechoty. Tą sytuację wykorzystało lewe skrzydło
seleukidzkiej kawalerii, które ruszyło za Machabeuszem, a następnie odcięło
wodza przeciwnika od reszty jego armii. Osaczony z dwóch stron Juda poległ,
natomiast żydowscy żołnierze pozbawieni swego bohaterskiego przywódcy
spanikowali i rzucili się do ucieczki.[34] Wbrew wysiłkom Bakchidesa nie zakończyło to działalności
powstańców bowiem dowództwo przejął jego brat Jonatan.[35]
[1]Sekunda, op.
cit., s. 22-23.
[2]Liwiusz
XXXVII, 40; Appian XI, 32.
[3]Kęciek, Magnezja 190 p.n.e; Warszawa 2003, s. 52.
[4] Bar. Kochva, op.
cit., s. 74.
[5] Sekunda, op.
cit., s. 24.
[6] 2 Mch 10, 24; Bar. Kochva, The Seleucid Army, s.74; Sekunda, op. cit., s. 22-23.
[7] Polibiusz X, 49;
Mielczarek, Cataphracti and Clibanarii.
Studies on the Heavy Armoured Cavalry of the Ancient World, Łódź 1997, s.
68; Kalita, Grecy w Baktrii i Indiach,
Kraków 2009, s. 87-89, 186-187, więcej o uzbrojeniu armii baktryjskiej zob. Nikanorov, Armies of Bactria 700 BC - 450A D, Stockport 1997, s. 19-21.
[8] Liwiusz XXXVII, 40;
Polibiusz XXX, 25.
[9] Mielczarek, op. cit., s. 69-72; Woźniak, op. cit., s. 195-198,
[10] Head, op. cit., s.118-119.
[11] Mielczarek, op. cit., s. 69.
[12] Ibidem.
[13] Polibiusz XVI, 18-19; O
bitwie pod Panion, zob. Bar Kochva, The
Seleucid Army, s. 146-147, zob. również
Mielczarek, op. cit., s. 198-204.
[14] Liwiusz XXXVII, 37.
[15] Liwiusz XXXVII, 42;
Appian XI, 34.
[16] Bar Kochva, op. cit., 163-173; a także Kęciek, op. cit., s. 305-309.
[17] Polibiusz X, 49.
[18] Mielczarek, op. cit., s. 69.
[19] Więcej o walkach w tych
warunkach pisze Woźniak, op.cit., s.
195-198.
[20]Ibidem, s. 205; Kochva, op.
cit., s. 14; Sidnell, Warhorse
cavalry in ancient world, London
2006, s.147-148.
[21] Polibiusz, X,
21.3.
[22] Grabowski, loc.
cit; Bar-Kochva, The Seleucid Army,
s. 75.
[23] 1. Mch. 4, 1-5.
[24] Bar-Kochva, The
Seleucid Army, s.74; Idem, Judas
Maccabeus. The Jewish struggle againts the Seleucid, Cambridge 1989, s.235, 260.
[25] 2 Mch. 12, 35, Bar-Kochva, op. cit., s. 260.
[26] 1 Mch. 6, 35; Bar-Kochva, The Seleucid Army, s. 180; Idem, Judas Maccabeus, s. 316.
[27] Kęciek, op.
cit., s. 294.
[28] Bar-Kochva, Judas
Maccabeus, str. 389.
[29] O uzbrojeniu armii
żydowskiej, zob. Ibidem, s. 68-90.
[30] 1 Mch. 7, 43-44.
[31] 1 Mch. 9, 1.
[32] Appian, XI, 45-47.
[33] Bar-Kochva, op. cit., s. 394-395.
[34] 1 Mch. 9, 11-19; Ant.12.426-432, Bar-Kochva, The Seleucid Army, s.184-200; Healy, Judas Maccabeus. Rebel of Israel , Poole
1989, s. 41-45.
[35] 1 Mch. 9, 29-31.
Znów wpis godny pochwały i publikacji naukowej! Coraz bardziej spodziewam się odcinka o słoniach i technice oblężniczej.
OdpowiedzUsuńDziękuję. ;)
Usuń