Macedończycy, określani również jako hai dynameis, pełnili rolę pierwszej i najważniejszej grupy etnicznej
w Królestwie Syrii.[1] Byli
potomkami osadników wojskowych, którym przyznawano dziedzicznie królewską ziemię
w zamian za służbę. Pierwszych osiedlono jeszcze w czasach Aleksandra Wielkiego, natomiast kolejni władcy
z dynastii Seleukidów rozwijali ten system. Wykorzystywali go do hellenizowania
swego państwa i jednoczesnego tworzenia osiedli-garnizonów zamieszkiwanych
przez katoików. Ci posiadali lepszą
pozycję i więcej praw niż miejscowi chłopi z ludów podporządkowanych Królestwu
Syrii. Zakładano również polis, często
nadając po prostu stosowne prawa istniejącym już miastom zamieszkiwanym przez
tubylców. Osadnictwo wojskowe obejmowało nie tylko Macedończyków i Greków ale
również Traków, Medów i Żydów. System ten istniał również w sąsiednim Egipcie Lagidów,
a część kleruchii z Celesyrii
wchłonęło państwo Seleukidów po V wojnie syryjskiej[2]
Mimo
bogatych zasobów ludzkich Królestwa Seleukidów do sarissophoroi rekrutowano wyłącznie Macedończyków oraz Greków.
Uzbrajanie i szkolenie autochtonów do walki w falandze groziło ich buntem, o
czym boleśnie przekonali się Lagidzi po
IV wojnie syryjskiej.[3]
Znani również pod nazwą pezhetairoi byli główną siłą uderzeniową piechoty
seleukidzkiej, która walczyła w armii królewskiej. Ich podstawową bronią była
słynna długa, ciężka pika (sarissa). W wyniku kolejnych wojen pomiędzy
państwami diadochów osiągnęła długość od pięciu do sześciu metrów oraz wagę
ośmiu kilogramów.[4] Przez
jej rozmiary żołnierz nią się posługujący musiał używać obu rąk. Oprócz niej sarissophoroi posiadał również krótki
miecze (xiphos). [5]
Lagidzki kleruch |
W
związku z długością sarissy kwestią
problematyczną jest ustalenie wielkości tarczy, a także takiego sposób jej
noszenia, która nie utrudniałaby walki pedzhetajrom.
Według Asclepiodotusa i Aeliana najlepsza
tarcza dla sarissoforów miała mieć rozmiar
ośmiu dłoni.[6] Prawdopodobnie
wojownik nosił ją na pasie, przewieszonym przez bark. Wersję Asclepiodotusa potwierdzają
współcześnie znaleziska z epoki.[7]
I Księga Machabejska wspomina o
tarczach seleukidzkich żołnierzy walczących pod Beith-Zecharia. Odbijane od
nich promienie słoneczne miały rozjaśnić zbocza okolicznych gór.[8]
Znalezisko z Pergamonu ukazująca sarissophoroi walczących z celtyckimi najeźdźcami. |
Sarissophoroi
posiadali, nagolenniki, hełmy frygijskie, trackie, zapewne również
wzoru ascalon. Oprócz tego nosili pancerze. Ten, przypuszczalnie tak jak w
Królestwie Antygonidów, miał postać skórzanego linothoraxu bądź kotthybosu
dla szeregowych oraz metalowego kirysu (thorax)
noszonego przez oficerów.[9]
Prawdopodobnie cały pierwszy szereg mógł się pochwalić ciężkimi napierśnikami z
brązu, być może również pozostałe miały taką ochronę. Bogaci Królowie Syrii mogli
zapewnić ciężkie opancerzenie wszystkim żołnierzom falangi z powodu częstych
walk ich armii z rozmaitymi strzelcami pochodzącymi z ludów mieszkających na
wschodzie.[10]
Nie wiadomo wiele o organizacji seleukidzkich
sarissophoroi. Przypuszczalnie
wyglądała ona podobnie jak w innych armiach hellenistycznych, różniła się jednak
od nich stosowaną terminologią. Najmniejszą jednostką była licząca szesnastu
żołnierzy semeiai. Cztery semeiai tworzyły tetrarchię, wyżej stały speirai, chilarchiai , oraz strategiai grupująca cztery tysiące żołnierzy.[11]
Pezhetairoi walczyli w formacji falangi macedońskiej. Pięć pierwszych
szeregów wysuwało dzierżone sarisy przed siebie, tworząc zaporę stali. Pozostałe
unosiły swoje włócznie do góry pod kątem 45 stopni, dzięki czemu uzyskiwano
dodatkową ochronę przed ostrzałem harcowników. Typowa ilość szeregów wynosiła
szesnaście, jednak zależnie od sytuacji, potrafili również stosować płytszy, ośmioszeregowy
oraz głęboki trzydziestodwuszeregowy[12].
Tak ustawiona falanga z prawego skrzydła armii Filipa V spychała rzymskim
żołnierzy w dół zbocza. Podobnie uszykował do bitwy swych falangitów Antioch
III pod Magnezją oraz Perseusz pod Pydną.[13]
Falanga
posiadała straszliwą siłę uderzeniową od czoła, świetnie radząc sobie w
otwartym terenie, jeżeli miała zapewnione wsparcie innych rodzajów wojsk, tzn.
lekkozbrojnych oraz kawalerii. Jej żołnierze dzięki dyscyplinie i treningowi
potrafili ustawić się w kilka rodzajów formacji np. w klin. Mogli sprawnie
przegrupować się nawet w obliczu wroga.[14]
Pod Magnezją, gdy klęska była już pewna otworzyli sprawnie swój szyk
przepuszczając lekkozbrojnych, a następnie formując czworobok rozpoczęli
odwrót. Falangę rozerwały dopiero spanikowane słonie będące we wnętrzu szyku.[15]
Jej słabość ukazywała się wówczas, gdy inne jednostki zawodziły odsłaniając skrzydła
formacji oraz jej tyły. Tak stało się pod Panion. Opóźnienie w ustawieniu całej
armii w szyku, jak pod Kynoskefalaj, także było katastrofalne w skutkach.[16]
Również trudny teren mógł zgubić oddział, tworząc luki osłabiające jego formację,
przez które wdzierali się wrogowie. W takim przypadku sarissophoroi mogli wrogom przeciwstawić jedynie swoje krótkie
miecze.[17]
Do ceremonii
w Dafne jedynym nam znanym z nazwy oddziałem sarissophroi, służącym w Armii Syryjskiej, byli argyraspides. Srebrne tarcze wymienione
przez Polibiusza były formacją gwardyjską, wywodzącą się z hypaspistów Aleksandra Wielkiego. Znaleźli się na żołdzie Seleukosa
I Nikatora po bitwie pod Ipsos, w 301 p.n.e.[18]
W czasach poprzedzających powstanie walczyli pod Rafią oraz Magnezją. Rekrutowani
z całego państwa przypuszczalnie byli oddziałem stałym mającym służyć
przeszkalaniu rekrutów, którzy walczyli w falandze. W źródłach pojawiają się
również pod nazwą peltastów, np. podczas wielkiej wyprawy Antiocha III na
wschód.[19]
Biorąc pod uwagę genezę argyraspides
rodzi to teorię posiadania przez ten odział różnorodnego uzbrojenia,
wykorzystywanego zależnie od okoliczności.[20]
Liczba argyraspides we wcześniejszych
kampaniach wynosiła dziesięć tysięcy, w Dafne natomiast maszerowało zaledwie
pięć tysięcy.[21] Pomimo
znaczenia srebrnych tarcz źródła nie wspominają wprost o ich walce podczas
powstania. Być może w czasie największych bitew nadal znajdowali się na
wschodzie, dopiero powracający z
Filipem. Był jednym z philoi króla
Antiocha IV, który powierzył mu opiekę nad jego synem. Posiadanie przez niego
takiej siły militarnej mogłoby być powodem szybkiego powrotu Lizjasza z Judei,
po sukcesach jego drugiej wyprawy.[22]
Rzymscy legioniści pod Magnezją |
Chrysaspides (złote tarcze) w armii Seleukidów pojawiają się pierwszy
raz w Dafne, podobnie jak chalkaspides
(brązowe tarcze). Według źródeł uzbrojeni w takie tarcze żołnierze mieli
walczyć pod Bet-Zacharia.[23]
Chrysaspides nie zostali wymienieni
jako część wojsk żadnego innego królestwa hellenistycznego. Istnieją
podejrzenia, że są jedynie efektem błędu językowego.[24]
Natomiast chalkaspides przed 166
p.n.e. byli częścią armii Antygonidów władających Królestwem Macedonii.
Stanowili podstawę falangi, w porównaniu do argyraspides
ich formacja nie miała stałej liczby.[25]
Ostatni raz jako część armii macedońskiej walczyli pod Pydną, w której ciężka
piechota została zmasakrowana przez Rzymian.[26]
Być może pojawienie się brązowych tarcz w
Syrii było związane z napływem emigrantów z pokonanego dominium Antygonidów.
Antioch IV, poprzez nadanie części sarissophoroi
takiej nazwy, mógł nawiązywać do tradycji macedońskich, uznając siebie za
ostatniego prawdziwego przedstawiciela spadkobierców Aleksandra Wielkiego.
Zwraca również uwagę liczba chalkaspides,
która jest równa połowie pierwotnego stanu argyraspides.
To może sugerować pełnienie przez nich roli gwardyjskiej.[27]
Nie mamy jednak wystarczających dowodów na poparcie tych tez. Natomiast gdy
mowa o bitwie pod Beth-Zacharia prawdopodobnie mamy do czynienia z zabiegiem
retorycznym autora I Księgi Machabejskiej,
który nawiązywał do tradycji
biblijnej.[28]
Argyraspides pod Rafią |
Podczas powstania machabejskiego macedońska
falanga walczyła przynajmniej raz, pod Beth-Zacharia. Nie wiemy ilu konkretnie
żołnierzy wchodziło w skład wojsk Lizjasza. Prawdopodobnie ze względu na udział
w wyprawie króla Antiocha V brała w niej udział przynajmniej część dostępnych
dla Seleukidów sarissophoroi.[29]
Znamy natomiast szyk jaki uformowali. Podzielono ich po tysiąc na jednego
słonia, do takiego ugrupowania przydzielono pół tysiąca konnicy.[30]
Zastosowano takie ustawienie zapewne z powodu ukształtowania terenu i małej
ilości miejsca w licznych wąwozach, mniejsze oddziały mogły lepiej manewrować
nie narażając się na złamanie szyku armii.[31]
Na korzyść ciężko uzbrojonych sarissophoroi
działał też strach, jaki wzbudzili w powstańcach dzięki swej sprawności
bojowej i sile najeżonej pikami formacji.[32]
Efekt psychologiczny, jaki wywierała falanga na wrogach, został również ukazany
w opisach wcześniejszych walk rzymskich legionów z wojskami hellenistycznymi.
Prawdopodobnie Lizjasz demonstracją siły chciał przerazić żydów, „zmiękczając”
ich szeregi przed właściwym starciem.[33]
Armia seleukidzka wygrała tę bitwę, przeganiając wojsko Judy i otwierając sobie
tym samym przejście do Jerozolimy.
Drugi raz falanga z pewnością wzięła udział w
bitwie pod Elasą, jako część dwudziesto dwu tysięcznego korpusu generała
Bakchidesa. Składała się z dwóch strategiai.[34]
Z racji roli odegranej w niej przez kawalerię starcie zostanie omówione w
części pracy poświęconej tej formacji.
Powyższe bitwy są jedynymi znanymi nam
przykładami użycia sarissophoroi w powstaniu
Machabeuszy. W innych przypadkach istnieją jedynie przesłanki, które pozwalają
nam domyślać się ich obecności. Ze względu na pozostawienie Lizjaszowi części
armii królewskiej mógł on posiadać pewną ilość piechoty walczącej jako falanga
macedońska. Posiłki z Syrii otrzymał również Gorgiasz oraz Nikanor, jednak nie
wiemy jaki miały one charakter.[35]
Dla porównania Księgi Machabejskie i Antiquitates Iudaicae w bitwach pod
Bet-Zacharia i Elasą akcentują wyraźnie obecność sarissophoroi.
Reszta wojsk walczących z żydami składała się
przede wszystkim z rekrutowanej lokalnie ludności, garnizonów, fortów oraz
najemników. Miejscowa populacja grecka, choć w regionie istniało sporo polis,
miała małą liczebność. Większość ludności miast stanowili zhellenizowani
autochtoni nie szkoleni do walki jako falanga. To właśnie oni przez większość powstania
dźwigali na sobie ciężar wojny.[36]
Trzeba również pamiętać o ciągłych kłopotach
królów z dynastii Seleukidów na wschodzie, które były ważniejsze niż rewolta
części żydów w małej Judei. Walki w Armenii, Medii, a także przeciwko Timarchosowi
angażowały samego króla, zatem także główne siły królestwa. Sarissophoroi, oprócz bycia jądrem wojsk
syryjskich, mieli doświadczenie bojowe z kampanii egipskiej.[37]
Z pewnością gros ich korpusu walczył na priorytetowym froncie, starając się
zabezpieczyć ważne satrapie z ich zasobami ludzkimi. Falanga macedońska pojawia
się w Judei zawsze dopiero po zakończeniu pewnego etapu zmagań w tamtych
regionach. Poza tym, jak pokazał przykład Beth-Zacharia, mimo zdolności tej
formacji do walki w terenie górskim wymagała ona dużego wsparcia innych
rodzajów wojsk takich jak lekkozbrojni oraz kawaleria.[38]
Zdyscyplinowane i zahartowane siły żydowskie w większości przypadków unikały
toczenia bitew na równinach, stosując uderzenia z zasadzki wobec silniejszego
przeciwnika. Kryły się pośród wzgórz, w których lepiej sprawowały się mobilne siły
złożone z lekkiej i średniej piechoty. Mała liczba osadników
greko-macedońskich, na których opierało się królestwo Syrii, również nie
zachęcała do pochopnego poświęcania ich życia na peryferyjnym froncie.
C.D.N...
[1] N.G.L Hammond, Starożytna Macedonia. Początki, instytucje,
dzieje, Warszawa 1999, s. 263-264. Opisuje szerzej rolę polityczną tego
zgromadzenia w funkcjonowaniu państwa, monarchii oraz jej wpływ na wybór
Demetriusza I.
[2] Tarn, op. cit., str. 207-223. Wyczerpująco o osadnictwie wojskowym w
Monarchii Seleukidów: Bar-Kochba, The
Seleucid, str. 21-53. O kleruchiach Jędraszak, Armia Lagidów. Organizacja i Struktura, Zabrze 2012, s.
10-23. oraz Grabowski, Ostatni Triumf
Ptolemeuszy. Czwarta wojna syryjska
(221-217), Kraków 2010, s. 87-97; Mélèze-Modrzejewski, Żydzi nad Nilem, s.110-116.
[3] Polibiusz, V, 107;
Grabowski, op. cit., s. 272-273.
[4] Manti, The
Sarissa of the Macedonian infantry, The Ancient World, nr. 23, 1992, s. 31-42; Idem, The Macedonian Sarissa, Again, The Ancient World, nr. 25, 1994,
s.77-91.
[6] Asclepiodotus, V, 1; Aelian, XII, 1-2.
[7] Istnieją różne opinie związane z
sarissą i tarczą. Zob. Dąbrowa, op. cit.,
str. 86-87, 139-141; Grabowski, op. cit.,
s. 101-102; Sekunda, The Antigonid Army,
Gdańsk 2013, s.78-88.
[8] 1 Mch. 6, 39.
[9] Conolly, Grece
and Rome at war, London 1981, s. 77.
[10] Bar-Kochva, op.cit., s. 54-55; Kęciek, Magnezja 190
p.n.e., Warszawa 2003, s. 49.
[11] Bar-Kochva, op. cit., s. 66-67.
[12] Aelien, XIV; Grabowski, op. cit., s. 102,
[13] Liwiusz, XLIV, 41; Hammond, op. cit., s. 341.
[15] Appian, XI, 35.
[16] Polibiusz XVI, 18-1; Plutarch, Flamminus, 8.
[17] Polibiusz, XVIII, 22, 8; Plutarch, Aemilius,
20; Hammond, op. cit., s. 343.
[18] Lach, Wojny Diadochów 323-281 p.n.e.,
Zabrze-Tarnowskie Góry 2012; s. 234-244.
[19] Polibiusz, X, 43.
[20] Bar-Kochva, The Seleucid Army, str. 58-66.
[21] Polibiusz, V,79, XXX, 35;
Liwiusz XXXVII, 40.
[22] 1 Mch. 6,55-63; Ant.
XII, 360-361, 379-380.
[23] 1 Mch. 6, 39.
[24] Foulon, La garde ‘a pied, corps d’ elite de la
phalange hellenistique, Bulletin de l'Association Guillaume Budé Année, nr.
1, 1996, s. 27;
Sekunda, Seleucid and Ptolemaic Reformed Armies
168-145 BC. Volume 1: The Seleucid Army under Antiochus IV Epiphanes, Stockport 1994, s.14-15.
[25] Head, Armies
of the Macedonia and Punic
Wars, str. 18; Sekunda , Macedonia Army after Alexander 323-168 BC, Oxford
2012, s. 35-36; Idem, The Antigonid Army,
s. 95-98.
[26] Plutach, Aemilius, 18.
[27] Sekunda, The
Seleucid and Ptolemaic Reformed Armies
168-145 BC. Volume. 1, s. 15-16.
[28] Bar-Kochva, Juda
Maccabeus, s. 325.
[29] Bar Kochva, op. cit., s. 43.
[30] 1 Mch 6,33; Ant.
XII, 371.
[31] Bar-Kochva, The Seleucid Army, s. 180-181.
[32] 1 Mch 6,41.
[33] Plutarch, Aemilius, 19; Appian, XI, 35; Bar-Kochva, op. cit., s. 180.
[34] 1 Mch. 9, 11; Bar-Kochva, Judas Maccabeus, s. 389.
[35] 1 Mch 3, 41; 7,39.
[36] Tchernikover, Hellenistic Civilization and Jews, Philadelphia 1962, s. 90-116, 208; Bar
Kochva, op. cit., s. 111-112, 210.
[37] 1 Mch. 1,16-19.
[38] 1 Mch. 9, 11.
Przeczytałem i innych też zachęcam do ciekawej lektury =)
OdpowiedzUsuńDzięki!
UsuńSwietny tekst
OdpowiedzUsuńDziękuję.
Usuń