Armia Seleukidzka, tak jak większość sił we
wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, reprezentowała wojskowość
hellenistyczną. Przez charakter wojsk wchodzących w jej skład oraz ich
zróżnicowanie etniczne dowodzenie nią wymagało sporego talenty organizacyjnego
i zmysłu taktycznego. Armia hellenistyczna, stosująca taktykę połączonych
broni, była niczym precyzyjna maszyneria, której pojedyncze elementy odgrywały
ważną rolę na polu bitwy.[1]
Piechota ciężka, średnia, lekkozbrojna,
różne typy kawalerii, słonie, a nawet rydwany wypełniały określone w niej zadania.
Utalentowany generał, kierujący taką armią, potrafił odnosić spektakularne zwycięstwa
nawet nad liczniejszym wrogiem.[2]
Natomiast gdy wódz bądź któryś z jej elementów zawiódł dochodziło do katastrof,
nawet jeżeli liczby i początkowy przebieg starcia sprzyjały hellenistycznym
dowódcom.[3]
Kawaleria i piechota mogły odnieść pełne zwycięstwo jedynie razem. Choć ta
pierwsza zadawała śmiertelny cios nieprzyjacielskiej formacji to jednak
piechota była opoką wokół której zbudowano armię hellenistyczną. Zwłaszcza ciężkozbrojna
falanga macedońska, przyjmująca na siebie niczym tarcza ciosy wroga, a także
lekkozbrojni harcownicy. Poprzedzający ciężką piechotę łucznicy, oszczepnicy i
procarze zapewniali sarissophoroi ochronę
przed ostrzałem.
Bitwa nad Issos |
Mimo ważnej roli piechoty w armii seleukidzkiej
mamy problemy z jej identyfikacją oraz określeniem liczebności formacji jakie
walczyły podczas powstania Machabeuszy Zarówno
I i II
Księga Machabejska oraz Antiquitates
Iudaicae Józefa nie zawsze nawet
odnotowują jej obecność jako odrębny rodzaj wojsk, nie wspominając o
konkretnych oddziałach. Choć możemy przyjąć, że stanowiła podstawę syryjskich
wojsk to nie wymieniono piechoty z nazwy w kontekście armii Apoloniusza bądź
Serona. Na pierwsze wzmianki natrafiamy dopiero w opisach wyprawy Gorgiasza i
Nikanora oraz bitwy pod Emmaus. Miało w niej wziąć udział czterdzieści tysięcy
piechurów, choć Księgi nie są zgodne
co do ogólnej liczby wojowników.[4]
Duży kontyngent, mający liczyć sześćdziesiąt tysięcy towarzyszył Lizjaszowi.[5]
Podczas ekspedycji Judy do Gileadu ten starł się z pięcioma tysiącami pieszych
Arabów, Tymoteusz miał mieć ich ogromną liczbę, natomiast trzy tysiące pod
Marissą walczyło pod rozkazami Gorgiasza.[6]
Piechota z pewnością wchodziła w skład sił królewskich wysłanych do Judei w 162
p.n.e. I i II Księga Machabejska oceniły jej wielkość na ponad sto tysięcy,
gdy natomiast Józef w swej Wojnie Żydowskiej podał bardziej
rozsądną liczbę pięćdziesięciu tysięcy.[7]
Ostatni raz, w interesującym nas okresie, wymieniono ją jako część armii
Bakchidesa. Miał on dysponować pod Elasą dwudziestoma tysiącami żołnierzy piechoty.[8]
Badając kwestie militarne dotyczące powstania
niestety nie możemy w pełni ufać tym liczbom. Autorzy żydowscy, aby dodać znaczenia
walce Machabeuszy z Seleukidami manipulowali, ilością żołnierzy w zależności od
celu jaki chcieli osiągnąć.[9]
Najczęściej zawyżali liczby dzięki czemu zwycięstwa Judy wyglądały na większe, jego
porażki można było usprawiedliwić, natomiast samo powstanie zyskiwało na
znaczeniu. Ilość walczących w szeregach armii królewskich oraz lokalnych
przekracza z reguły potencjał rekrutacyjny całego królestwa Syrii w jego najlepszych
latach. Również w bitwach pod Rafią i Magnezją, które poprzedzały o kilkanaście
lat powstanie, Seleukidzi nie zdołali wystawić takiej liczby żołnierzy jaką
miał mieć według Ksiąg Machabejskich
Lizjasz pod Beth-Zacharia.[10]
Po pokoju w Apamei Królestwo Seleukidów posiadało jedynie część ziem z okresu
największej potęgi Antiocha III. Utracono kolonie w Azji Mniejszej oraz część
tych położonych na wschodzie z powodu ekspansji Partów, połączonej z lokalnymi
niepokojami w Armenii i Medii. Na zwalczaniu tych ostatnich skupiał się wysiłek
militarny królestwa. W czasach powstania siły Seleukidów skurczyły się o blisko
połowę. Ograniczyły się z osadników zamieszkujących głównie z Syrię i
Mezopotamię, mogących wystawić dwadzieścia pięć tysięcy piechoty oraz trzy i
pół tysiąca kawalerzystów[11].
Do tej liczby można zapewne doliczyć część lojalnych katojków z Medii. Resztę
żołnierzy pozyskiwano od lokalnych ludów, a także rekrutowano ich spośród
najemników.[12]
Szukając
odpowiedzi jako rodzaj pieszych formacji, używanych przez armię królestwa
Syrii, brał udział w walkach z Machabeuszami najlepiej zacząć od uroczystości w
Dafne opisanej przez Polibiusza. W tym centrum kultu boga Apollo, jakie
znajdowało się nieopodal Antiochii, urządzono ceremonię religijną połączoną z
paradą wojskową.[13] Nie
znamy dokładnych powodów jej przeprowadzenia, choć możemy się ich domyślać na
podstawie poprzedzających święto wydarzeń. W 166.p.n.e minął zaledwie rok od
egipskiej wyprawy króla Antiocha IV do Egiptu, która zakończyła się porażką.
Nie wynikała ona jednak ze zwycięstwa militarnego Lagidów. O zakończeniu
kampanii zadecydowała rzymska interwencja dyplomatyczna. Była ona upokarzająca
dla monarchy i pokazała wszystkim jego słabość wobec potęgi Republiki.[14]
Ceremonię w Dafne, przeprowadzono niebawem po tej niepomyślnej wojnie, zapewne
z potrzeb propagandowych. Celem Antiocha IV było przyćmienie egipskiej
kompromitacji w oczach poddanych i sąsiadów, poprzez pokazanie potęgi i
bogactwa królestwa Syrii. Zważywszy na przyszłą wyprawę królewską na wschód,
mającej za zadanie opanować sytuację w Armenii i Medii, pod Antiochią dokonano
prawdopodobnie koncentracji armii królewskiej.[15]
Ceremonia w Dafne jest ważna, ponieważ miała miejsce już podczas trwania
powstania w Judei, zaledwie na kilka lat przed bitwami pod Beth-Zecharią oraz
Elasą.[16]
Na paradzie
wystąpiło m.in. czterdzieści sześć tysięcy piechurów. Pięć tysięcy żołnierzy
uzbrojonych na sposób rzymski, pięć tysięcy Myzyjczyków, trzy tysiące
Cylijczyków, tyle samo Traków, pięć tysięcy Galatów. Maszerowało w niej również
dwadzieścia tysięcy Macedończyków ze
złotymi, brązowymi i srebrnymi tarczami. [17]
Byli oni podstawą falangi królestwa Syrii. Jednakże novum w kontekście wojskowości Seleukidów jest fakt,
że część nazw ekwipunku pojawiła po raz
pierwszy w historii.
C.D.N
[1] Dąbrowa, Gaugamela 331 p.n.e., Warszawa 2010, s.
97-98.
[2] Zwycięstwo Aleksandra
Wielkiego nad Granikiem, zob. Thompson, Bitwa
nad Granikiem, Poznań 2011, str. 55-80;
pod Gaugamelą Dąbrowa, op. cit.,
s. 113-115.
[3] Przyczyny porażki pod Rafią, zob. Grabowski, Ostatni Triumf Ptolemeuszy. Czwarta Wojna
Syryjska, Kraków 2010, s. 261-263; pod Kynosekfalaj i Magnezją: Kęciek Kynoskefalaj 197 p.n.e., Warszawa 2009,
s.240-244 oraz idem, Magnezja 190 p.n.e.,
Warszawa 2003. Pod Pydną: Hammond, Starożytna Macedonia. Początki, instytucje,
dzieje, Warszawa 1999, s. 341-344.
[4] 1 Mch. 3, 39; 2 Mch.
8, 9.
[5] 1 Mch. 4, 28; 2 Mch. 11,
4.
[6] 2 Mch. 12, 10. 20. 33.
[7] 1
Mch. 6, 30; 2 Mch. 13, 2; BJ 1, 14.
[8] 1 Mch, 9, 4.
[9] Head, Armies of
the Macedonian and Punic Wars 359 BC to 146 BC, Michigan 1982, s.28.
[10] Polibiusz V, 79; Liwiusz
XXXVII; 40; Appian, XI, 32.
[11] Bar-Kochva, The Seleucid Army: Organization and Tactics in the Great Campaigns,
Cambridge 1976,
str. 43.
[12] O liczbie żołnierzy służących w armii
Seleukidów w okresie powstania więcej Idem, Judas
Maccabeus. The Jewish struggle againts the Seleucid, Cambridge 1989, s. 29-47.
[13] Polibiusz XXX, 25; Tchernikover, Hellenistic Civilization and Jews, Philadelphia 1962, s. 469.
[14] 1 Mch.1, 16, 21; Ant.
XII, 242-245; Justynus, XXXIV, 2,
[15] Bar Kochba, op. cit.,
str. 31; Wolski, Dzieje i Upadek Imperium
Seleucydów, Kraków 1999, s. 95-99.
[16] Por. tekst Polibiusza z 1
Mch. 3,27-28.
[17] Polibiusz XXX, 25.
Witam Chciałabym porozmawiać o zdjęciu. które jest załączone do tego artykule. Bardzo proszę o kontakt.
OdpowiedzUsuńk.wilczynska@globalhygiene.pl
Usuń