Licząca pięć tysięcy żołnierzy tzw. „rzymska”
piechota jaka wzięła udział w paradzie w Dafne pojawiła się na polu bitwy pod
Beth-Zacharia.[1] Początków
tej formacji należy upatrywać w pobycie Antiocha IV Epifanesa w Rzymie w
charakterze zakładnika, który pozwolił mu lepiej zapoznać się z rzymską armią.
Potrzebę przeprowadzenia refom wojskowych motywowała zapewne klęską jaką
odniosło królestwo Syrii podczas wojny w
latach 192-188 p.n.e, a zwłaszcza pod Magnezją, gdzie armia Seleukidów została
rozbita przez mniejsze siły rzymsko-pergamońskie. Pokazała ona wyższość szyku
manipularnego nad klasyczną armią hellenistyczną opierającą swą siłę na
falandze macedońskiej, groźnej od czoła lecz z wrażliwymi na oskrzydlenie flankami.[2]
„Rzymscy piechurzy” ze względu na swe uzbrojenie
wzorowane na rzymskim, hełmach z brązu, a w szczególności na wyposażenie w zbroję
w postaci metalowej kolczugi odróżniali
się od typowego żołnierza falangi.[3]
Próbuje się ustalić przeznaczenie „rzymskiej” piechoty oraz taktykę, jaką
stosowała ona podczas walki, lecz źródła nie obfitują w informacje o tej
formacji, przez co jej pełny charakter jest
nie do końca znany i pozostaje w sferze przypuszczeń. Jej miejsce na czele
parady, liczba żołnierzy służących w tej formacji będąca połową pierwotnego
stanu argyraspides jak również
określenie przez Polibiusza służących w niej wojowników jako „ludzi w sile
wieku” może wskazywać, że mogła być częścią zaprawionej w walce królewskiej gwardii.[4]
Liczebność oddziału „rzymskiej piechoty” w
przybliżeniu odpowiada ówczesnemu rzymskiemu legionowi, co rodzi przypuszczenie iż przyjęto nie tylko
uzbrojenie i wyposażenie legionistów, ale również ich taktykę walki w szyku
manipularnym oraz organizację. Być może jednak dostosowany do seleukidzkich
potrzeb – uproszczono ją tworząc liczniejsze centurie kosztem płytszego szyku[5].
Powołanie tej formacji do życia mogło stanowić pierwszy krok ambitnego programu
Antiocha IV mającego na celu pełne przezbrojenie falangi. Przekreśliło go jego
przedwczesna śmierć.[6]
Ze względu na skromność materiałów wartymi uwagi są działania o podobnym
charakterze przeprowadzone w państwie tradycyjnych wrogów królestwa Syrii, Lagidów.
W ich dominium pierwsze wzmianki odnośnie do reform można odnaleźć w papirusach
z 163 p.n.e. Utworzono wówczas nowy typ jednostki taktycznej zwany semena, będący odpowiednikiem manipułu w
armii rzymskiej. Dzieliła się ona dwie hekatontarchai
(centurie), a te na mniejsze pentekontarchoi.
Prawdopodobnie semena łączyły się na
wyższym szczeblu w syntaxis. Każdy
lagidzki manipuł miał w swej strukturze oprócz dowódców trębacza, chorążego
niosącego sztandar, przypuszczalnie dwóch podoficerów i zamykającego szereg
ouragosa[7]
. Zamiarem Antiocha IV z pewnością była chęć zwiększenia mobilności i
elastyczności swej ciężkiej piechoty celem jej późniejszego wykorzystania w
planowanej kampanii przeciwko Partom na wschodniej flance imperium[8].
Odpowiedzi na temat stylu walki i sposobu
użycia „rzymskiej” piechoty walczącej pod Beth-Zacharia można szukać w
podobnych, używanych przez Seleukidów już
wcześniej formacjach zwanych thureophoroi
(od dzierżonej przez żołnierzy wielkiej tarczy thureos) oraz thorakitai (opancerzeni). Były to rodzaje piechoty średniozbrojnej,
która w armii syryjskiej pojawiły się
podczas wojny Antiocha III z Arsakesem w 205 p.n.e, w momencie walk na
przełęczach i górach Elbrusu. Thorakitai
potrafili się wspinać w trudnym terenie na pozycje zajmowane przez harcowników przeciwnika
jednocześnie ciesząc się osłoną przed pociskami zapewnianą im przez swój
pancerz . Natomiast lżejsi thureophoroi sformowali
zwarty szereg i idąc wzdłuż parowu osłaniali własnych lekkozbrojnych.[9]
Ci ostatni byli tańszą, odmianą thorakitai.
Ich uzbrojenie składało się z hełmu, miecza machairy,
pary oszczepów do miotania i długiej włócznia oraz taniej, lekkiej,
nieskomplikowanej tarczy thureo o
pochodzeniu italskim, bądź celtyckim.[10]
Tarcza ta spotykana była wówczas na całym obszarze śródziemnomorskim. Była
chętnie używana przez rozmaite ludy, które przyjmowały ją od swych sąsiadów jak
to miało miejsce w przypadków poddanych króla Kapadocji. Ariarathes miał
oddział podobnie uzbrojony jak Galaci.[11]
Thureophoroi byli też podstawą armii
Związku Achajskiego przed reformami przeprowadzonymi przez generała Filopojmena
z Megalopolis, a po nich nadal pojawiali się jako część miejskiej milicji.[12]
Poza tym wizerunki tak uzbrojonych żołnierzy wiązanych z „romanizacją” armii
lagidzkiej są częstym widokiem na stelach nagrobnych znajdywanych terenach
byłego królestwa Ptolemeuszy. To właśnie z nimi najczęściej identyfikuje się thorakitai, a ich powstanie możemy
tłumaczyć chęcią wprowadzenia formacji mogącej lepiej sobie radzić z ciężką
piechotą wroga.[13] Również
w Seleucji nad Tygrysem można znaleźć przedstawienia podobnych wojowników, datuje się je na okres partyjski.[14]
Jedna ze sydońskich stell |
Oddziałów nazwanych wprost thureophoroi i thorakitai zabrakło w opisie parady w Dafne. Jednakże trzeba
zauważyć, iż Polibiusz opisuje jedynie uzbrojenie nowej piechoty jako
„rzymskie” nie stwierdzając jasno czy oznaczało to jednoczesne stosowanie
taktyki legionistów.[15]
Pod Beth-Zacharia „rzymska piechota”
została ustawiona w zwartym szyku falangi, po 1000 ludzi na oddział i
wzmocniona pojedynczymi słoniami. Prawdopodobnie zajęli pozycję na flankach sarissophoroi, a ich elastyczność pozwalała im zniwelować trudny
teren.[16]
[1] Polibiusz XXX, 25-27; 1
Mch 6, 35.
[2] Polibiusz XVIII, 28-32,
zob. również Warry, Armie Świata
Antycznego, Warszawa 1995, s. 125-126.
[3] Bar-Kochva, op.
cit., s. 315.
[4] Idem, The
Seleucid Army, s. 60.
[5] Sekunda, The
Seleucid and Ptolemaic Reformed Armies
168-145 BC. Volume 1, s. 10.
[7] Sekunda, The
Seleucid and Ptolemaic Reformed Armies
168-145 BC. Volume 2: The Ptolemaic Army, Stockport
1995, s. 4-13.
[8] Bar-Kochva, Judas
Maccabeus. Cambridge
1989, s. 418.
[9]Polibiusz X, 29-31; Bar-Kochva, The Seleucid
Army, s. 144-145.
[10] Head, op. cit.,
s.114-115; Grabowski, op. ct., s.
104.
[11] Liwiusz 37.40; Kęciek, op. cit., s. 297.
[12] Plutarch, Philopoemen,
9; D. Head, op. cit., s. 9, 47.
[13] Sekunda, The
Seleucid and Ptolemaic Reformed Armies
168-145 BC. Volume 2, s.21-32 oraz
Jędraszek, op. cit., s.68; Thion, Le Soldat Lagide de Ptoléméé Ier Soter à
Cléopatra, Auzielle 2013, s.37-40, 43-45.
[14] Head, loc. cit.
[15] Bar-Kochva, op.
cit., s. 315-316.
[16] 1 Mch. 6, 35; Bar-Kochva, The Seleucid Army, s. 84-185.
Dziękuję za ten cykl. Bardzo się przyłożyłeś do rzetelnego pisania.
OdpowiedzUsuńNie ma za co. Cieszę się, że chociaż tak mogę pomóc w rozwoju Hail Caesar.
Usuń